Pagar per aparcar (o la gestió sostenible de l’espai públic i la mobilitat)

Les polítiques de Mobilitat Sostenible tenen com a finalitat  què el vehicle privat, el transport públic, les infraestructures per anar a peu o en bicicleta i l’aparcament, formin un model integrat per tal d’aconseguir un canvi modal en els desplaçaments. Aquest canvi ha de donar prioritat a la utilització de sistemes de mobilitat i transport més eficients:  mitjans col·lectius de transport públic, a models de desplaçament alternatius (bicicleta i mobilitat a peu), o  fórmules innovadores com la utilització del vehicle compartit (carsharing i carpooling).

En aquest sentit, un dels sistemes de gestió de la mobilitat és l’aparcament de pagament. Implementar aparcaments de pagament allà on tothom s’ha acostumat a fer-ho de manera gratuïta  pot ser una mesura impopular, però hem de tenir en compte que l’espai públic és una propietat col·lectiva, que en alguns llocs és escàs i que la seva ocupació per un vehicle durant un temps il·limitat és una apropiació individual d’aquest espai. En aquells espais públics on hi ha molta demanda i poca oferta, s’ha d’establir sistemes que permetin la rotació i per tant, que tothom que vulgui, d’una forma democràtica pugui gaudir de l’ús d’aquest espai. Dit d’una altra manera, l’espai que ocupa un vehicle privat el proveïm i el mantenim entre tots, els que tenim cotxe i els que no i si està ocupat per un vehicle no el podem utilitzar per altres usos com ampliar voreres, plantar arbres, fer-hi un carril bici o posar-hi un banc per seure. Per tant, és normal que en determinats casos, aquest ús privatiu sigui de pagament.

Una fórmula utilitzada amb èxit arreu són les anomenades Zones Blaves, a les que es paga per avançat un determinat temps d’estacionament. A diferència dels aparcaments tradicionals, aquest sistema te un temps d’estacionament limitat, la qual cosa estimula la rotació dels vehicles. Hi aparques per el temps que necessites per fer les gestions que han motivat el desplaçament. Això s’ha demostrat que, quan està ben implantat, estimula el l’activitat econòmica ja que fa compatible l’elecció personal de desplaçar-se amb vehicle privat i la possibilitat de trobar aparcament lliure.

Les zones blaves tenen alguns altres efectes col·laterals beneficiosos per la comunitat:

– Crea llocs de treball directes (vigilants de zona blava, administratius…) i si compleix la funció d’estímul de l’economia, també d’indirectes.

– Millora la seguretat ciutadana de les zones vigilades sense incrementar la despesa en policia.

– Redueix el “trànsit d’agitació” (vehicles que busquen aparcament) amb la millora ambiental que això suposa: menys col·lapses, menys emissions contaminants, menys contaminació acústica…

– Redueix l’aparcament il·legal, als passos de vianants, parades d’autobús, guals privats…i per tant també es millora la mobilitat dels que no van en vehicle privat.

La contrapartida és que si no es vol pagar s’ha de buscar aparcament fora de la zona blava i per tant caminar una miqueta més. Val a dir que el preu acostuma a ser simbòlic si el comparem amb la tarifa del transport públic o el cost real de desplaçar-se amb vehicle privat:

– Km amb vehicle privat: 0,25€

– Hora de zona blava (Vilassar de Mar): 0,86€

– Trajecte transport públic (T-10): 0,92€

Les polítiques de Mobilitat Sostenibe  però, no poden quedar-se en solucions parcials de racionalització de l’ús del vehicle privat, que si fos així es podrien percebre com a  polítiques recaptatòries, si no que han de venir reforçades per una política d’urbanisme responsable, que asseguri una multiplicitat d’usos propers entre si que dismunueixi la mobilitat obligada, i per la promoció de l’eco-mobilitat: a peu, en bicicleta, en trasport públic… Seria bo que els  beneficis econòmics que poden generar les zones blaves es destinessin a aquestes polítiques.

Anuncis

Quant a Pere Móra

Sóc alienígena extraterrestre, sóc un bé negre que no té ramat, sóc habitant de l’univers campestre, dos petaners són els meus guies interestel·lars.
Aquesta entrada ha esta publicada en Argentona, Política. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

S'està connectant a %s